Missie en visie


De Oanrin is een Christelijke basisschool. Als team van CBS de Oanrin hebben wij oog voor de ander, laten wij een ieder in zijn waarde en zijn wij op een open en positieve manier betrokken bij elkaar. Wij geloven dat goed onderwijs pas gestalte kan krijgen als een kind zich veilig, vertrouwd en erkend voelt. Wij werken aan een sterk pedagogisch klimaat, met daarbij een veilige sfeer voor al onze leerlingen. Het is ons doel om leerlingen cognitieve en sociale vaardigheden te leren, zodat ze zich maximaal kunnen ontwikkelen binnen hun eigen mogelijkheden en daardoor kunnen doorstromen naar de meest passende vorm van vervolgonderwijs. Wij bieden Passend Onderwijs, waarbij realistische, maar ook hoge doelen worden gesteld. Leerlingen krijgen van ons de kans op het beste uit zichzelf te halen.
Vanuit de Christelijke identiteit geven wij binnen ons onderwijs vorm aan de volgende kernwaarden. Daarbij hebben we respect voor de verschillende normen en waarden en zien we respect als basis voor positieve wereldburgers, vriendelijkheid, empathie, oprechtheid en eerlijkheid.

Plezier
Veiligheid
Groei
Vertrouwen
Betrokkenheid

Wanneer kinderen zich veilig en gezien voelen, gaan ze met plezier naar school. Binnen een rijke- en betekenisvolle leeromgeving wordt de nieuwsgierigheid van de kinderen geprikkeld en worden ze intrinsiek gemotiveerd voor hun eigen leerproces. Een kind moet 's morgens lachend onze school binnenkomen en ook met een lach 's middags weer naar huis gaan.
Veiligheid is de basis om goed te kunnen leren. Op CBS de Oanrin dragen wij zorg voor een goed pedagogisch klimaat, met duidelijke afspraken. De klas en de school zijn een oefenplaats voor actief burgerschap. Kinderen krijgen op school een stem, leren samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. We voelen ons verantwoordelijk voor elkaar en staan open voor verschillen. Middels groepsoverstijgende en gezamenlijke activiteiten zorgen we ervoor dat we een hechte school zijn en blijven. Een veilige omgeving creëer je samen!
Alles wat je aandacht geeft groeit. Daar geloven wij in. We gaan uit van een growth mindset: niet het eindresultaat maar het proces staat centraal. Door de focus te leggen op de groei, staan onze leerlingen later meer in bloei.
Vertrouwen in je eigen kunnen en in de goedheid van anderen. Zonder vertrouwen is er geen veilig gevoel en dat is een essentiële basisbehoefte om tot ontwikkeling te komen. Het vertrouwen om je mening te mogen geven, om mee te mogen denken, om anders te mogen denken. Het vertrouwen dat je hulp mag vragen en hulp krijgt. Het vertrouwen dat je gezien en gehoord wordt. Pas dan komen kinderen tot leren en kunnen kinderen met en van elkaar leren.
Ons onderwijs is erop gericht dat kinderen leren vanuit een betrokken werkhouding. Het is de taak van de leerkracht om kinderen goed te observeren, te prikkelen en nieuwsgierig te maken, waardoor ze gemotiveerd raken om te leren. We creëren een rijke, uitdagende leeromgeving die uitnodigt tot leren. We werken met een breed aanbod van nieuwe, moderne materialen die aansluiten bij de diverse leerstijlen van kinderen. Enerzijds wordt de betrokkenheid van leerlingen geoptimaliseerd door eigen initiatieven en activiteiten van kinderen te stimuleren. Anderzijds worden tijdig maatregelen genomen om leerprocessen in gang te zetten en zo nodig bij te sturen.
Betrokkenheid staat ook voor de wijze waarop we met elkaar om willen gaan. Als school zijn we een leefgemeenschap, waarin we het belangrijk vinden dat kinderen, ouders/verzorgers en medewerkers betrokken zijn bij elkaar.